Knækket tand

Er du en af dem, der har oplevet, at dine tænder knækker? Det kan være en smertefuld og dyr fornøjelse, men hvor om alting er, er det noget, der kan ske og det vil medføre behandling. Men hvad er årsagerne til knækkede tænder, og hvad kan man gøre ved det?

Hvorfor knækker tænder

De fleste knækkede tænder ses i forbindelse med et slag eller fald. Det kan ske for alle, og uanset alder, kan man ikke se sig fri for, at ens tænder kan knække. En anden klassisk årsag til, at en tand knækker, er når man tygger i noget hårdt – kerne i brød, flæskesvær el.lign. Hos voksne ses der også en række andre årsager. Her ses det ofte, at tænder knækker, fordi de er svækkede. Det kan for eksempel være en tand, der er blevet rodbehandlet eller en tand, der har et dybt hul. Det kan være svært selv af kortlægge årsagen til den knækkede tand, -og det er ikke engang sikkert, at du mærker, at tanden er knækket. Ofte ser vi, at folk kommer med smerter i en tand og først opdager, at den er knækket, når vi undersøger den.

Hvordan behandles en knækket tand

Først af alt er det vigtigt at pointere, at du ikke selv kan gøre noget ved en knækket tand. Det kræver hjælp fra en tandlæge at få den behandlet. Hvilken behandling du skal have, afhænger af, hvordan og hvor meget tanden er knækket. Der findes flere forskellige behandlingsmuligheder, og behandlingsforløbet sammensættes efter en undersøgelse af din tand og ud fra din historie.

Kontakt os og hør nærmere

Er du interesseret i at høre nærmere om mulighederne for behandling af en knækket tand, eller er du i tvivl om, hvorvidt du har en tand, der er knækket, kan du altid ringe til os på telefon: 38 34 19 50 eller sende en mail på: info@tandlaegernevanlose.dk. Vi står klar til at hjælpe dig og finde en holdbar løsning på dine problemer.