Rodbehandling

Mange patienter frygter rodbehandlingen, men det er heldigvis et forholdsvist simpelt indgreb, som vi udfører jævnligt i vores klinik i Vanløse tæt på Frederiksberg og Brønshøj. Læs med her og bliv klogere på hvordan rodbehandlingen foregår eller kontakt Tandlægerne Vanløse i dag, hvis du har mistanke om begyndende eller fremskreden rodbetændelse.

Hvad er en rodbehandling?

En rodbehandling er en behandling, hvor tandlægen fjerner blod- og nerveforsyningen til den udsatte tand, selvfølgelig i lokalbedøvelse, så der ikke mærkes nogen smerte.

Behovet for en rodbehandling opstår for det meste, når der er gået betændelse i tandens nerve. Betændelsen opstår som følge af huller i tænderne (caries), hvor bakterierne fra cariesangrebet har fået adgang til tandens nerve- og blodforsyning.

En anden årsag kan være, at tanden har været udsat for et traume, efter et slag eller et fald, som har medført, at tanden har mistet sin blodforsyning eller at nerven er blevet blottet. Dette medfører ofte smerter fra tanden. Endelig kan en dyb fyldning også gøre, at tanden er ekstra sårbar over for rodbetændelse.

Sådan foregår en rodbehandlingen hos Tandlægerne Vanløse

• Først lokalbedøves det udsatte område, så behandlingen er så godt som smertefri.
  • Herefter bores der et hul i tanden, så tandlægen har adgang til nerven inde i tanden.
  • Tandlægen renser inde i tanden med små specialfremstillede rodfile.
  • Undervejs skylles rodkanalen med en bakteriedræbende væske.
  • Når alt dødt nervevæv og alle bakterier er fjernet, skal rodkanalen forsegles med et rodfyldningsmateriale, så man forhindrer nye angreb. Dette foretages oftest ved 2. besøg.
  • Efter endt rodbehandling forsynes tanden med en fyldning og oftest senere med en krone. Dette gøres for at forebygge at tanden knækker, samt af kosmetiske årsager, da en rodbehandlet tand ofte bliver mørkere med tiden.

Kronisk rodbetændelse

Kronisk rodbetændelse er en alvorlig tilstand. En tand skal rodbehandles, hvis den har kronisk rodbetændelse – også selvom der ikke er smerter fra tanden. En kronisk rodbetændelse kan afsløres ved en røntgenundersøgelse i vores klinik i Vanløse. Det er meget vigtigt, at få behandlet denne kroniske rodbetændelse, så snart man bliver opmærksom på den, da det er af væsentlig betydning for din generelle sundhedstilstand.

Umiddelbart efter en rodbehandling er det normalt at opleve lette, forbigående smerter/symptomer. Efter afsluttet rodbehandling bør tanden restaureres med en krone for at sikre den et langt liv – og et æstetisk resultat.

Rodbetændelse opdages i de fleste tilfælde ved rutinetjek hos tandlægen, så derfor er det vigtigt, at du overholder dine regelmæssige tider i vores klinik i Vanløse. Er du i tvivl, så kontakt os hellere en gang for meget end en gang for lidt. Ønsker du et tjek for rodbetændelse i Vanløse? Kontakt os i dag, så finder vi hurtigst muligt en tid til dig.